Letouny
Specifikace letounů účastnících se
bojů nad Krušnohořím 11. 9. 1944
Boeing B-17G Flying Fortress (100th, 95th Bombardment Group) Délka: 22.8 m Rozpětí: 31.64 m Max. rychlost: 462 km/h Dostup: 10 850 m Dolet: přes 3000 km Osádka: 9-12 Pohon: 4 x hvezdicový motor Wright R-1820 Cyclone Výzbroj: 12-13 x Browning 12.7mm, 6.000 lbs pum
Létající pevnost" Boeing B-17 byla typem nesoucím hlavní tíhu bombardovací ofenzivy spojenců proti Německu. Strojů různých verzí bylo vyrobeno více než 12 000. Velmi mnoho z nich skončilo svou pouť nad Německem, okupovanou Evropou, či v Severním moři. Dodnes je B-17 jedním z nejkrásnejších strojů, jaké se kdy vyšplhaly na oblohu.
|
Focke-Wulf FW 190A8/R-2 (II. Sturmgruppe /Jagdgeschwader 4)
Délka: 8,95 m Rozpetí: 10,50 m Výška: 3,95 m Max. rychlost: 640 km/h Dostup: 10600 m Max. start. váha: 3995 kg Dolet: 810 km Osádka: 1 Pohon: Hvezdicový motor BMW 801 1700 hps Výzbroj: 2 MK 151 20mm, 2 MG 131 13mm (někdy) 2 MK 108 30mm
FW 190 byl jedním z nejlepších stíhacích letounů 2. sv. války. Byl rychlý, obratný, s vysokou výzbrojí. Zejména speciály R-2 a R-8 se osvedčily v boji proti těžkým bombardérům. Letoun z konstrukční kanceláře Kurta Tanka byl využíván jako stíhací, těžký stíhací i bombardovací.
|
Messerschmitt Bf 109G-6, G-14 (III. Gruppe / Jagdgeschwader 4)
Délka: 8.94 m Rozpetí: 9.92 m Max. rychlost: 621 km/h Dostup: 11500 m Max. start. váha: Dolet: 1000 km Osádka: 1 Pohon: 1080kW Daimler-Benz DB605 Výzbroj: 1 x MG 152 20mm, 2 x MK 131 13mm
Bf 109 byl standardním stíhačem Luftwaffe ve 2. sv. válce. Zejména na začátku války byl zcela nejrozšířenějším typem. Dosáhl mnoha modifikací, jako např. jeho klasický oponent Spitfire. Svou službu si Me 109 dotáhly od prvních až do posledních dnů války. Například v Československu, Španělsku a Izraeli byly používány i v pozdějších letech.
|
North American P-51D Mustang (339th & 55th Fighter Group)
Délka: 9,83 m Rozpetí: 11,28 m Výška: 4,52 m Max. rychlost: 703 km/h Dostup: 12192 m Max. start. váha: 5493 kg Dolet: 3678 km Osádka: 1 Pohon: řadový motor Rolls Royce - Packard- V-1650-7 Merlin Výzbroj : 6 x Browning 12,7mm, 907 kg Bomb.
P-51 Mustang byl konstruován jako dálkový stíhač schopný doprovázet těžké bombardéry nad Německo. Výsledkem byl vynikající letoun, rychlý, obratný a ovladatelný stroj. Podle některých zdrojů bylo celkem postaveno 15576 P-51, mnohé z nich sloužily až do 60 let, řada warbirdů tohoto typu létá dodnes.
|
Aviation Artwork na fotografiích na této stránce je prací Kima a Amy Chetwyn - www.stable.demon.co.uk