100th Bomb Group
100th Bombardment Group (H)
"The Bloody Hundredth"
13th Combat Wingu, 3rd Bomb Division, 8th USAAF
Byla složena ze 349., 350., 351. a 418. bombardovací squadrony
Během tohoto období jednotka pužívala letouny Boeing B-17 verzí F a G se kterými podnikla 306 misí nad Německem a okupovanou Evropou a získala dvě Distinguished Unit Citations a to za mise 17. srpna 1943 do Regensburgu a dále v období 4. - 8. března 1944 nad Berlín.
Díky svým těžkým ztrátám si jednotka vysloužila přezdívku "The Bloody Hundredth" ("Krvavá Stovka"). Ve skutečnosti jejích 177 strojů ztracených v bojových akcích je porovnatelných i s některými jinými jednotkami 8th USAAF používajících B-17 a B-24. Nicméně rozdíl byl v časovém úseku za který bylo těchto ztrát dosaženo a v tom, že onen velký náskok ve ztrátách (i 10 a více strojů) byl získán v několika velmi smolných misích. Druhé zářijové pondělí roku 1944 bylo jedním z takových dnů.
V
období 11. září 1944 byla jednotka pod velením Col. Thomase Jeffreye.
Všechny čtyři squadrony jednotky odstartovaly na misi proti rafineriím
v Ruhlandu a i přes těžké ztráty utrpěné v bitvě nad Krušnohořím
pokračovaly k cíli a bombardovaly jej. Po návratu nárokovali palubní
střelci "přeživších" strojů sestřely 16 nepřátelských stíhačů. K tomu
je třeba přičíst ještě faktické sestřely palubních střelců z 350.
Squadrony, z nichž se žádný z mise nevrátil. Mezi navrátivšími se
letouny, které přistály odpoledne 11. 9. 1944 na své základně v Thorpe
Abbotts, bylo mnoho poškozených a v jejich osádkách nemálo zraněných
letců. Přesto však jednotka hned druhý den startovala na rafinérie v
Magdeburgu.
B-17G #43-37517 LD-T "Heaven Can Wait" od 418. squadrony, 100th BG.
Tento letoun pilotovaný Harry Hempym a Jackem Janssenem se z bitvy 11.
9. 1944 vážně poškozený v boji se stíhači JG 4. Se dvěma vyřazenými
motory se letoun vrátil více než 800 kilometrů zpět do Thorpe Abbotts |
Identifikačním
označením jednotky bylo "D" ve čtverci namalované na kýlové ploše a na
pravé vrchní polovině křídla. Od července 1944 z části, ve větší míře
od začátku roku 1945 byly k rozlišení strojů jednotlivých squadron
používány barevné prstence na přídích letounů. Od ledna 1945 byla jako
identifikace jednotky také natřena pohyblivá plocha směrovky černě,
přibyl i černý diagonální pruh na pravém křídle.
1943-začátek 1944. Letouny v olivově zelené barvě používaly černé (ev. tmavě modré) "D" v bílém čtverci. | |
Od poloviny roku 1944, když byly stroje převážně v barvě hliníku, bylo používáno u těchto strojů bílé "D" v černém čtverci. |
Kódová písmena a barvy prstenců na přídích jednotlivých squadron:
Squadrona | Code letter | Sqn "Noseband" barva |
349th | XR | tmavě modrá |
350th | LN | žlutá |
351st | EP | světle zelená |
418th | LD | červená |
Zajímavý bod historie 100th BG, rovněž spojený s Českou republikou, můžete vidět na následující stránce (pozn.: pouze v Angličtině)
"Byli těmi prvními"
"Krvavá Stovka včera a dnes"
Velmi aktivním prvkem života 100th Bomb Group dnes je asociace veteránů této jednotky. Od roku 1997 je rovněž naše muzeum členem této organizace. Asociace působí jako "100th Bomb Group Foundation" a pořádá v USA každé dva roky své reuniony o síle několika set účastníků, kterých se pravidelně zúčastňuje i zástupce muzea. | |
Od roku 1977 existuje také v původní kontrolní
věži základny 139, Thorpe Abbotts, 100th BG Memorial Museum které ctí
historii Krvavé Stovky na její válečné základně. Pro veřejnost je
muzeum otevřeno o víkendech | |
Čestným pokračovatelem tradic 100th BG je dnes 100th ARW (Air Refueling Wing), součást 513th Airborne Command and Control Wing umístěný na základně RAF Mildenhall. "D" ve čtverci je možno nyní spatřit na ocasních plochách jejich tankovacích Boeingů KC-135R. | |
Před US Air Force Academy v Maxwell AFB, je postavena bronzová socha B-17 na památku všech kteří v těchto strojích bojovali. Zmenšenina B-17G nese na zádi označení 100th BG. |
i v markingu 100th BG
od Jima Browna a R. Le Strange